Happy? Not happy?

Hoewel veel bedrijven klantvriendelijkheid prediken en pretenderen een goede klantenservice te hebben, valt dat in praktijk vaak wat tegen. Daarom is het des te leuker als je geheel onverwacht te maken krijgt met écht klantvriendelijke gebaren. Of met service die je verwachtingen ver overstijgt.

Example (photo) of a very customer friendly card from Anker
Met dit kaartje toverde Anker een grote grijns op mijn gezicht

Anker

Wat mij betreft krijgt iedereen bij het woord ‘klantvriendelijk’ voortaan deze foto voorgeschoteld. Voor ik mijn allereerste Anker-product zelfs maar had uitgepakt, scoorden ze bij mij al punten met dit briljante kaarje. Happy? Not happy?

Hoe het zit met de service bij Anker als je níet blij bent met je product, durf ik trouwens niet te zeggen. Ik was namelijk perfectly happy met mijn ‘Soundcore Spirit’.

Fitbit

Van Fitbit weet ik dat ze én klantvriendelijk zijn én een fantastische klantenservice hebben. Hoe ik dat weet?

Toen Lune 11 was deed ze samen met een aantal klasgenoten mee aan de actie ‘Walk In Her Shoes’ van CARE. Met die actie vroegen ze aandacht voor vrouwen in ontwikkelingslanden, die elke dag kilometers moeten lopen om – bijvoorbeeld – water te halen. Vrouwen die geen middelen hebben om de vicieuze cirkel van armoede te doorbreken.

Met de actie zamelde Lune voor elke gelopen kilometer sponsorgeld in. Geld om deze vrouwen de kans te geven bijvoorbeeld een eigen bedrijfje te beginnen. Om haar haar gelopen kilometers bij te houden, kreeg ze een stappenteller van CARE. Alleen deed die het binnen een mum van tijd niet meer. Waarschijnlijk was de batterij leeg, maar we konden de stappenteller niet openkrijgen om de batterij te vervangen. Dus mocht Lune mijn fitbit-activity-tracker lenen.

Omdat het gezamenlijke wandelenthousiasme niet bij al haar klasgenoten even groot was, ging ze er ook alleen op uit. Ook liet ze haar fiets thuis als ze naar school ging – in plaats daarvan ging ze te voet.

Helaas verloor Lune mijn fitbit aan het eind van de week, tijdens een zomerfeest op school. En hoe we die avond en de dag erna ook zochten op de plekken waar ze geweest was: de fitbit bleef spoorloos verdwenen.

Heel jammer, maar er was niets meer aan te doen. Dacht ik. Tot ik van iemand die ook een fitibit had de tip kreeg dit verhaal naar de klantenservice van fitbit te mailen.

Dat deed ik. En tot mijn grote verrassing kreeg ik toen kosteloos een nieuwe fitbit toegestuurd.

The new fitibit-activity-tracker I got from Fitbit Support. As free replacement for the tracker my 11-year-old-daughter lost during a charity-walk. Great customer service!
Ik was flabbergasted* van de fantastische klantenservice van Fitbit!

Lune blij, ik blij. En gelukkig had Lune voor ze de fitbit verloor aardig wat kilometers – en een mooi bedrag – bij elkaar gelopen.

*Ja, ik weet dat ik dit ook gewoon in het Nederlands kan zeggen. Maar voor deze keer heb ik tegen al mijn eigen principes in toch gekozen voor een Engels woord. Niet alleen omdat ik het zo’n geweldig woord vind, maar ook omdat dit eerder een positieve associatie bij me oproept dan ‘met stomheid geslagen’. En ‘verbijsterd’ gebruik ik ook eerder in een negatieve context.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.